... GDJE AKRAPE MEMLA DAVI ...



Ima tako nekih riječi koje volim.

Istina je da je moja generacija odrastajući čitala "nečisti" hrvatski jezik. Osim toga, mnogo je literature prevođeno "tamo preko" jer je kod njih prijevod odavno smatran autorskim djelom, što je kod nas tek nedavno priznato. Pa se moglo, zakonski. A gutali smo i stripove iz G. Milanovca.

Pa smo onda poslije pročišćavali svoj vokabular. Mnogo godina. I nisam mislila da će mi biti čudno čitati tekst na srpskom jeziku, no, očito je da mi oko zapinje za svaku drukčiju riječ, konstrukciju ili varijantu.

A naučio me moj genijalni profesor Škiljan da to nisu dva jezika, hrvatski i srpski. Lingvistički gledano, naravno. Politički, društveno i sa svakog drugog aspekta, to su dva jezika. Nesumnjivo. Premda Amerima to i danas nije jasno. Pa prava na objavljivanje prodaju u paketu za cijelo područje. Tko prvi, prevodi.

No, to je sad nebitno.

Volim svoj jezik, ali nekih mi se riječi teško odreći.

I zato:

MEMLA (vlaga), PIHTIJASTO (hladetinasto), , RATOSILJATI SE (riješiti se), ZEJTIN (jestivo ulje), SIRĆE (ocat), ŠARGAREPA (mrkva), MAGNOVENJE (trenutak),

E, a tko zna što je točno AKRAP?


(citat je "... ima da vas bacim gde akrape memla davi", Iznogud, Stripoteka)

13.03.2010. u 21:36   |   Prijavi nepoćudni blog   |   Dodaj komentar

Škorpija

Autor: forsaken   |   13.03.2010. u 21:39   |   opcije


ja sam ćula da je to škorpion nisam sigurna

Autor: astoria55   |   13.03.2010. u 21:39   |   opcije


nemam pojma. pitaj nekog s tog govornog područja:)

Autor: paperjasta-zeravica   |   13.03.2010. u 21:41   |   opcije


bit će iste stripove čitali :DD zapravo se više koristi za grdobu, al je original to, točno :)

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:41   |   opcije


pž, viš da znaju i tu :)

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:41   |   opcije


Zapravo ne... Vampir. Tako mi i treba kad Klaića čitam, umjesto da razmislim :)

Autor: forsaken   |   13.03.2010. u 21:41   |   opcije


ma fors, di će memla davit vampire? :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:42   |   opcije


nagađaju :D

Autor: paperjasta-zeravica   |   13.03.2010. u 21:42   |   opcije


ahahaha a što je memla?:))))

Autor: paperjasta-zeravica   |   13.03.2010. u 21:43   |   opcije


pž, piše gore, vlaga u tamnicama, al nije pljesan :)

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:43   |   opcije


Voda i vampiri ne idu skupa. Dakle...

Autor: forsaken   |   13.03.2010. u 21:44   |   opcije


http://www.vampyreverse.com/facts/faq.shtml#Water

Autor: forsaken   |   13.03.2010. u 21:44   |   opcije


ups, u pravu si.. pž je neš zbrčkana večeras.

Autor: paperjasta-zeravica   |   13.03.2010. u 21:45   |   opcije


možda sveta voda :) no, da, kad malo razmislim može akrap bit i vampir :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:45   |   opcije


jel vam jugo, pž? :)

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:45   |   opcije


"Žurkata na akrapi" :)

Autor: forsaken   |   13.03.2010. u 21:46   |   opcije


Jebo Klaića kad imaš forsića! Sve ja znam.

Autor: forsaken   |   13.03.2010. u 21:46   |   opcije


ne pari mi da je južina. možda sam zaljubljena hihihihi

Autor: paperjasta-zeravica   |   13.03.2010. u 21:48   |   opcije


Mene je moja pok. Jela zvala Akrap kad bije slabo jeba...nikad je nisam pitao šta to znači.

Autor: sunceva_pjega   |   13.03.2010. u 21:48   |   opcije


Tko o čemu, PŽ o parenju...

Autor: forsaken   |   13.03.2010. u 21:48   |   opcije


zar nije sismis ili krpelj?

Autor: mevezemasajuneu   |   13.03.2010. u 21:50   |   opcije


čitaj kako pišeš,piši kako čitaš...

Autor: petar50   |   13.03.2010. u 21:50   |   opcije


sad sam provjerila sto posto škorpion

Autor: astoria55   |   13.03.2010. u 21:51   |   opcije


Akrap je čudovište.

Autor: sunceva_pjega   |   13.03.2010. u 21:52   |   opcije


fors, ahahaha zloćko :P

Autor: paperjasta-zeravica   |   13.03.2010. u 21:53   |   opcije


što jest, jest, fors, u svakom slučaju najbrži :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:53   |   opcije


Sjećam se da se nas djecu nazivali akrapima kad bi napravili neko sranje.

Autor: sunceva_pjega   |   13.03.2010. u 21:53   |   opcije


pa jest, pjega, najčešće se i koristi za ljude :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:53   |   opcije


meve, eto nije :)

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:54   |   opcije


znam samo da nisam akrapica:D

Autor: paperjasta-zeravica   |   13.03.2010. u 21:54   |   opcije


akrap je prezime..hehehe

Autor: Beringer   |   13.03.2010. u 21:54   |   opcije


petar, pa mi tak i engleski možemo :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:55   |   opcije


kod nas se veli.. ružan si ko akrap..

Autor: ANGELVER   |   13.03.2010. u 21:55   |   opcije


astoria, ti si isto radoznala, a? :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:55   |   opcije


eto...ja sam akrap a pz je suruntija :)

Autor: mevezemasajuneu   |   13.03.2010. u 21:56   |   opcije


je, beringer, i to sam čula :), al mislim da se ovaj citat ipak ne odnosi na te familije :)

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:56   |   opcije


forsaken je dobro preveo,
akrap jednako krpelj, i ne samo da se u srbiji koristi, takodje i u bosni u nekim djelovima, turcizam, koristi se i u simbolickom obliku za neku osobu koja je zlocesta, zapustena i gadna

Autor: picu-mladu-trazim   |   13.03.2010. u 21:57   |   opcije


je, angel, i kod mene :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:57   |   opcije


pica je dao najbolju definiciju.

Autor: sunceva_pjega   |   13.03.2010. u 21:57   |   opcije


Bravo dečko...zaslužio si jednu mladu picu za ovo.

Autor: sunceva_pjega   |   13.03.2010. u 21:58   |   opcije


e, da, turcizam, a naopako je germanizam :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 21:59   |   opcije


pica nije definirao godine u nicku, mislim, to za mlada, do koliko je to? :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:00   |   opcije


Na tvoje godine sigurno nije mislio.

Autor: sunceva_pjega   |   13.03.2010. u 22:01   |   opcije


evo ja guglala.. S jezičnog motrišta prezime je istovjetno s imenicom akrap, turskim nazivom člankonošca škorpiona, štipavca (Buthus ocittanus), a u prenesenom značenju i "vrlo ružna osoba" (ružan kao akrap).
U Hrvatskoj danas živi 480 osoba s prezimenom akrap, a najviše ih je u istočnom dijelu Cetinske krajine (Voštane, Ruda, Trilj, Bisko).
akrapi su na mućkom području zabilježeni u austrijskom zemljišniku iz 1835. godine, u kojem su u Milešini zabilježene tri obitelji, kojih su domaćini bili: Ante, Duje i Mate.
Popis stanovništva 1948. godine zatekao je u Milešini također tri obitelji s prezimenom akrap.
Danas u Velikoj Milešini živi 5 obitelji tog roda s ukupno 6 duša.
Iz spisa pak sinjskih bilježnika iz 18. stoljeća saznajemo da su akrapi u Milešinu doselili podosta ranije od dovršenja austrijskog zemljišnika iz 1835. godine. Tako je primjerice ostalo zapisano da su 1786. godine Jakov i Božo akrap pokojnog Pavla iz Ogorja bili dužnici sinjskih trgovaca Stipana Trboglava rečenog Tiganj i Stipana Vuletića pokojnog Andrije. Dakako, to znači da su akrapi u Milešinu stigli najkasnije 1786. godine, a zasigurno i koju godinu ranije. Mogli su doseliti iz Biska ili pak iz kamešničkog sela Voštana.

Autor: ANGELVER   |   13.03.2010. u 22:02   |   opcije


teško da sam se gurala, pjega :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:02   |   opcije


ah, iznenađenje da su duje, ante i mato :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:03   |   opcije


što je suruntija?

Autor: paperjasta-zeravica   |   13.03.2010. u 22:08   |   opcije


nemam pojma .. al znam što je burgija

Autor: ANGELVER   |   13.03.2010. u 22:10   |   opcije


Pitala si za pojam riječi AKRAP. To ti je zmaj ili što bi oni rekli još i aždaja (ili aždaha). Tulke! ;-)

Autor: Jupiterius   |   13.03.2010. u 22:12   |   opcije


ak je jupiterius u pravu, onda sam i ja akrap :DD

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:14   |   opcije


Magnovenje je na našem jeziku još jedan izraz bogatstva - jer kaže se "omaglica", "polusvijest". Zejtin je turcizam, i nije u srži našeg jezika. Sirće ipak pripada čistom Istoku, a pihtijasto čistom Zapadu. Akrap je prezime jednog mog studenta. Volim naš jezik. Tako je andričevski.....

Autor: prahistorijski   |   13.03.2010. u 22:15   |   opcije


hmmm.. a ja na upit: Kako si? u glavnom odgovaram.. ko zmaj, samo da još naučim bljuvati vatru.. dakle i ja sam akrap :)

Autor: ANGELVER   |   13.03.2010. u 22:20   |   opcije


no kaj je onda akrap

Autor: astoria55   |   13.03.2010. u 22:21   |   opcije


s obzirom da su odguglali tvoje pitanje crystal...meni preostaje samo da postam definiciju gravitacije na srpskom : telo koje baciš u vazduh, ne može da omane patos, pa da mu jebeš mater.

Autor: Zelenobradi_druid_02   |   13.03.2010. u 22:23   |   opcije


Akrap je moja mlađa kćerka - škorpion!

Autor: prahistorijski   |   13.03.2010. u 22:24   |   opcije


"Perem patos, ribam pod, i mangupski imam hod"

Autor: forsaken   |   13.03.2010. u 22:24   |   opcije


prahistorijski, to s magnovenjem nije baš tako, znam da mnogi koriste tu riječ kako si ti sad rekao, ali i Anić kaže da je to trenutak, hip, čas i da je arhaizam, razgovorni, u srpskom, str 715

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:24   |   opcije


druid :) mnogi su i probali tako letjeti :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:25   |   opcije


cijelo vrijeme razmišljam o "prijevodu" i niš mi dobro ne zvuči.. jednostavno nije dobro.. bacit ću vas tamo gdje rugobe (gabore) vlaga davi (guši).. jednostavno to nije to

Autor: ANGELVER   |   13.03.2010. u 22:26   |   opcije


pa, to je to, angel, ja se već dva dana davim od smijeha na tu rečenicu :DD

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:27   |   opcije


zbog takvih sam rečenica i voljela čitati Iznoguda.. :)) to je valjda bila neka preteča Asprina :)

Autor: ANGELVER   |   13.03.2010. u 22:29   |   opcije


astoria, mislim da smo se složili oko škorpiona i nekih od nas :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:29   |   opcije


je, i šteta što se ne pamte ljudi koji su prevodili, kao kod nas alan forda briksi :)

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:30   |   opcije


akrap je akrap...neke rijeci jednostavno gube svoju prodornost, ljepotu, smisao....kad se prevedu

Autor: mevezemasajuneu   |   13.03.2010. u 22:30   |   opcije


znači da će da ih baci u najdublji kerker bre

Autor: Zelenobradi_druid_02   |   13.03.2010. u 22:32   |   opcije


CC nećemo se sada natezati. Stvarno govorim i pišem sve NAŠE jezike. S "autoritetima" poput Anića, ili na njima. Nije samohvala...tek....uffff....napisao sam "naše"? Jesam, e vero, e certo...come di resto de per tutto, e!

Autor: prahistorijski   |   13.03.2010. u 22:32   |   opcije


e i kerker je fora :)

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:34   |   opcije


u redu je, prahistorijski, nisam se imala namjeru ni svađat, ni natezat, samo me riječi zanimaju i vesele, a posebno razgovarati o njima s mnogo ljudi :))

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:35   |   opcije


akrap je ružan...aj tink:-))

Autor: zla-   |   13.03.2010. u 22:36   |   opcije


pra...mislis come del resto dappertutto? :)

Autor: mevezemasajuneu   |   13.03.2010. u 22:36   |   opcije


zla...akrap je simpa izraz....babe to obicno djeci govore :)

Autor: mevezemasajuneu   |   13.03.2010. u 22:39   |   opcije


"Stripoteka"??? Ajoooooj....., ehehe, a "Nikad robom"?....Akrapi su preživotni, da bi ih mamla davila. Imaju bodlju:))) CC, nisam se ni imao namjeru svađati...iako prezirem nekonfliktne ljude. Sve ok.

Autor: prahistorijski   |   13.03.2010. u 22:40   |   opcije


ah,ja jadna nebila nemam škole,pa sam stjupid:-DD

Autor: zla-   |   13.03.2010. u 22:41   |   opcije


"mave....itd", pisao sam o NAŠIM jezicima. Ako hoćeš talijanski....mi spiego bene?

Autor: prahistorijski   |   13.03.2010. u 22:42   |   opcije


ih, konflikti imaju svoje mjesto, prahistorijski :))

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:43   |   opcije


meni se zapravo manta u glavi od silnih ovijeh riječi....hihihihii

Autor: zla-   |   13.03.2010. u 22:44   |   opcije


zla, bitno je da znaš ingliš :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:44   |   opcije


A "drle"...ko zna šta je to?

Autor: sunceva_pjega   |   13.03.2010. u 22:45   |   opcije


a natucam pomalo po vuku,hihihihi,(a znam koliko si alergična na to,pa žackam):-))

Autor: zla-   |   13.03.2010. u 22:45   |   opcije


.....e, i još nekaj Maveitd....babe, ovdje kod nas, uobičavaju rijet ne "akrap", vengo "babaroga". E, a sad da ja tebe pitam: mi spiego bene?

Autor: prahistorijski   |   13.03.2010. u 22:45   |   opcije


hihihihi,a ja ne smin reć:-))

Autor: zla-   |   13.03.2010. u 22:46   |   opcije


heheheh...najžešće je kad sam ja mislila da su rebatinke tenisice...:-))

Autor: zla-   |   13.03.2010. u 22:47   |   opcije


"pra...itd"....vidim ja da se u VASIM jezicima ne kaze MERKUR nego MARKUR :))

Autor: mevezemasajuneu   |   13.03.2010. u 22:47   |   opcije


ima ne netu neki dr. Le, koji prodaje neke terapije :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:49   |   opcije


zla, ja još uvijek ne znam jesu li to sunčane naočale ili traperice :DD

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:49   |   opcije


reče mi taj lik,uz onaj posebni posprdni cerek,da su to traperice:-DD

Autor: zla-   |   13.03.2010. u 22:50   |   opcije


Ko je ova zla,Arwen?

Autor: sunceva_pjega   |   13.03.2010. u 22:50   |   opcije


"lele, lele, al si se skasao?!! pali, živ akrap ti ne'e ravan.!!.".. možda je izvorno, akrap- škorpion.. medjutim, u govornom jeziku je taj izraz namjenski mutirao u nešto što je bliže rezonu i logici populacije koja u svom govoru čuva arhaizme, u nešto upečatljivije, strašnije i tajanstvenije od- škorpiona, tj.. akrap bi(najbliže) bio, živi mrtvac, iliti zombi.

Autor: mmmmmm_da   |   13.03.2010. u 22:52   |   opcije


A ne, Mave.... osnovica NAŠIH jezika jest grčki, a ne latinski:-P Spiego bene? Aj ok, jema i pinkicu latinskoga, al' su nan pravili tlačilidbu više od 400 godin, pa is ne lolimo;))

Autor: prahistorijski   |   13.03.2010. u 22:53   |   opcije


i tad nastade tajac...muk..tišina...(jel dišu svi?,ja ne...):-)

Autor: zla-   |   13.03.2010. u 22:55   |   opcije


da, mmmmmm, čula sam i za tu verziju, baš mi je drago da si je spomenula .)

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 22:55   |   opcije


he he, zla_.. ti si MISLILA, za rebatinke.. a ja sam TRAŽILA po bifeu piće, na kome piše "bićerin"! :D

Autor: mmmmmm_da   |   13.03.2010. u 23:00   |   opcije


a što jest bićerin??:-D

Autor: zla-   |   13.03.2010. u 23:02   |   opcije


meni su rekli da sam patangana pa me uvjeravali da je to mali, slatki mišić:)

Autor: paperjasta-zeravica   |   13.03.2010. u 23:03   |   opcije


bićerin je štamplica:))

Autor: paperjasta-zeravica   |   13.03.2010. u 23:04   |   opcije


čini se da je ovaj uzorak ponašanja opet muško-ženski :D

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 23:04   |   opcije


bićerin je ambalaža za ono što sam ja tražila, tj, čašica..:D.. ali, opet jel, u govornom jeziku(ribara i ugostitelja) označava, kratku žesticu(konjak ili domaću rakiju)..

Autor: mmmmmm_da   |   13.03.2010. u 23:08   |   opcije


i mene su uvjeravali da sam mali slatki mišić:-DD

Autor: zla-   |   13.03.2010. u 23:11   |   opcije


to je onda kao štamprl :)) ili unuk, unuče :)))

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 23:12   |   opcije


Nedavno je u Zagrebu održan okrugli stol u povodu izlaska knjige američkog filologa Greenberga Jezik i identitet na Balkanu. Raspad srpsko-hrvatskoga. Što je po vama temeljna pogreška te knjige? Kako komentirate činjenicu da na mnogim odsjecima za slavistiku u svijetu još postoje zajedničke katedre i zajednički kolegiji iz srpsko-hrvatskog jezika i književnosti; i nije li u takvom kontekstu kritika naših jezikoslovaca trebala biti usmjerena ne samo na Greenberga, nego i na kontekst iz kojega on dolazi?

– Temeljna je pogreška te knjige što autor ne poznaje dovoljno dobro povijest hrvatskoga jezika i njegove standardizacije. Zbog toga misli da je hrvatski, kao poseban jezik nastao tek s raspadom Jugoslavije, dok sve prije toga smatra zajedničkom prošlošću srpskohrvatskoga. Takvo gledanje vodi k zaključku da su pisci kao Gundulić i Držić pisali srpskohrvatski, a od toga je samo jedan korak do teze da su oni bili “srpskohrvatski”, ili podjednako srpski koliko i hrvatski pisci. Mnoga sveučilišta u inozemstvu ustraju na katedrama ili odsjecima za srpskohrvatski jezik iz inercije, i iz naizgled praktičnoga razloga da se radi o međusobno razumljivim jezicima koje je moguće proučavati zajedno. Međutim, posljedica je toga da se na takvim katedrama onda govori i o srpskohrvatskoj književnosti, za koju je znanstveno dokazivo da ne postoji. Inače, treba reći da Greenbergova knjiga nije namijenjena publici koja želi nešto znati o hrvatskoj jezičnoj povijesti, nego je prije svega pisana za ljude koji hoće doznati što se zbivalo s hrvatskim, srpskim, bosanskim i crnogorskim nakon raspada Jugoslavije. Pozitivan je pomak da Greenberg i velik dio inozemnih lingvista danas priznaju posebnost hrvatskomu jeziku, premda ne znaju dovoljno o njegovoj povijesti (niti ih ona zanima).



razgovor
Razgovor s Rankom Matasovićem 2006 Zarez176

Autor: tooldforshit   |   13.03.2010. u 23:18   |   opcije


ne, nije, CC.. ovo je 0,3, unuče je 0,5.. ovo mu dodje ko unučetovo klinče..;D

Autor: mmmmmm_da   |   13.03.2010. u 23:19   |   opcije


e, toold, dobar prilog diskusiji :))

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 23:21   |   opcije


zaboravila sam još jednu: NAMĆOR :DD

Autor: CrystalClear   |   13.03.2010. u 23:23   |   opcije


batali se toga :)

Autor: twirl   |   14.03.2010. u 2:27   |   opcije


... kod mene se govorilo sirćet.. :))

Autor: twirl   |   14.03.2010. u 2:32   |   opcije


... promaja je,.. kroz uši, idem..

Autor: twirl   |   14.03.2010. u 2:35   |   opcije


u znacenju "grdobe" ja znam za rec akrEp, koja se koristi u srbiji. takodje i raStosiljati se. mi koji pripadamo "starijim generacijama" nismo toliko zateceni kada cujemo hrvatski ili srpski. ali, deca su zaista iznenadjena i ne mogu se cudu nacuditi. :) a, jezik je ziva stvar! uvek mrda, menja se i evoluira. elem, hvala cc na ovom tekstu! raznovrsnost se moze smatrati i bogatstvom! i da dodam da se u srbiji radije cita alan ford na hrvatskom nego na srpskom! :) pozz

Autor: Francaise   |   15.03.2010. u 22:04   |   opcije


Dodaj komentar